صدای مرا از آشپزخانه‌ی خامه‌ای می‌شنوید...

  • /

    آشپزخامه

  • /

    آشپزخامه

  • /

    آشپزخامه

  • /

    آشپزخامه

  • /

    آشپزخامه

شیرینی دانمارکی


دیشب دو بار خمیر کردم، هر دو بار خراب شد! چرا که خمیرمایه تاریخ مصرفش گذشته بود و اصلا خمیر پف نمی‌کرد! خمیر دیشب تبدیل شد به این موجود


امروز خمیرمایه خریدم و دوباره خمیر کردم. چون خودم از دیدن مراحل تکامل هر چیزی، جنین، گیاه، لوازم، غذا و... خوشم میاد، این بار از مراحلش عکس گرفتم و اینجا می‌ذارم ^_^
ابتدا چنین بود



سپس، روغن قنادی چنین


و مابقی مواد چنین


گشتند!
پس از اندکی استراحت، وقتی حجم خمیر دو برابر گشت، آن دو را با یکدیگر تلفیق نمودم، چنین (از چهار طرف به وسط تا می‌شود)


آن را شش بار به صورت سه‌لا تا زده و هر بار به مدت نیم ساعت در یخچال گذارده و برون آورده و پهن نمودم (جمعا سه ساعت). اطراف و اکناف آن را رولت کرده


و از کرم مخصوص روی آن قرار دادم (از مراحل تهیه‌ی کرم مخصوص فاکتور گرفته می‌شود)


به اشکال کمی مختلف (چون می‌شد به اشکال خیلی مختلف هم آن‌ها را پیچید)، آن‌ها را پیچاندم و یک ساعت دیگر نیز استراحت کردند


سپس رومال (زرده‌ی تخم‌مرغ) زده و فرستادم برای پخت


پس از آنکه به مقدار کافی سوختند [داشتم ظرف‌ها رو می‌شستم که متاسفانه زیرشون و کمی هم روشون سوخت :( ] آن‌ها را به در آورده و با عسل برقشان انداختم!



بعد هم چون به پسردایی پنج ساله‌م قول داده بودم، نصف شبی هشت تاشو بردم اونجا.
انقدر طولانیه پروسه‌ش که در حینش، مهمون اومد، چایی خوردیم و گپ زدیم، غذا پختم، نماز خوندم، شام خوردیم، چند نوبت ظرف شستم، میوه خوردیم و در نهایت این همه زحمت در اثر یک غفلت، به باد رفت و سوختند!


+ دوستان، می‌دونم ممکنه دلتون خواسته باشه، بی‌زحمت دفعه‌ی بعدی که رفتین تا سر کوچه‌تون، یه کیلو دانمارکی هم بخرید و نوش‌جان کنید. باور کنید دستپخت من اصلا تعریفی نداره، اینام فکر نکنم خوشمزه شده باشن، ضمن اینکه سوختن! من جدا اذیت میشم میگید دلم کشید و اینا، شرمنده میشم در واقع. اما خب اینجا رو ساختم تا دفتر خاطرات آشپزیم باشه، مجبورم اینا رو توش بذارم :)
+ دوستان یه چیز دیگه اینکه، این وبلاگ آموزشی نیست، چون من صاحب‌سبک و حتی یه آشپز واقعی که نیستم. تمام دستورات از بقیه است. مثلا دستور این شیرینی رو از اینجا گرفتم، اصل اصله دستورش. مایل به تهیه بودین بهش مراجعه کنین.
+ :)

دسته بندی :
 شیرینی

دیدگاه ها [ ۱۸ ]

خانه سلامتی
خب حواستون باشه تاریخ مصرف گذشته نخرید. منم سس خریدم اینطوری شد 
از قبل داشتم تو خونه، مدتی بود استفاده نکرده بودم. حواسم نبود که ممکنه تاریخش گذشته باشه :)
دختر روشنا :)
اخ من عاشق این شیرینی ممنونم عزیزم 
منم ممنونم که شما عاشق شیرینی دانمارکی هستید :)))
پیـــچـ ـک
سلام
آخی! دلم خواستتتت😁😁😁😈😈😈😈


رسپیای شف طیبه خیلی خوبه. منتها نمیدونم این شیرینی رو داره یا نه.
به نظر من که همین که جسارت درست کردن هزار لا داشتی خودش خیلیه. من تا حالا جرات نکردم.
سلام
عب نداره، چشای دخترتون سبز میشه، تازه خوشگل‌تر هم هست ^_^

من بیشتر از تو پاپیون درمیارم دستورا رو. البته حتما حتما با ده بیست جا (سایت) دیگه هم چک می‌کنم، یه چیز تلفیقی میشه تقریبا :)
میگن خمیر دانمارکی (به قول شما گل‌محمدی) شبیه هزارلاست، ولی من نمی‌فهمم چطور تو دانمارکی نتیجه میشه این و تو زبان یا ناپلئونی نتیجه میشه یه چیز ورقه ورقه! خیلی دوست دارم زبان بپزم، نمی‌دونم کی بشه امتحان کنم :)
من بیشتر از نخودچی چشم می‌زنم، می‌خوام ان‌شاءالله اگه بشه اینور سال اونم امتحان کنم :)
سلام مومن. جزاکم الله خیرا

این مدل شیرینی خیلی خوشمزه است...

حالا نتیجه کار، سوخته، اشکال نداره...مهم اینه که همون مزه را باز میده با چاشنی سوختگی(لبخند)


عاقبتتون به خیر به حق حضرت ابوتراب
یا علی
سلام :)
من راستش خودم دانمارکی زیاد دوست ندارم، قصدم اینه که اگه خوب شد، برای نوروز درست کنم :)
حالا به مهمونا میگم که جناب رزمنده فرمودن یه‌کم چاشنی سوختگی چندان مهم نیست :)

متشکرم، همچنین
شیرینی مورد علاقه من -_-
اگه امام رضا میرید، یه قنادی هست تو چهارراه دکترا، طباطبایی، میگن شیرینی‌هاش خوبه :)
خورشید ‌‌‌‌
لایک 🌹😊
سپاس 🌻🌼🌺 :)
روشنایی سمت ما بهتره :))
فبها المراد :)
خدایا
و حتی پروردگارا!
بههههه بهههههه
من عاشق شیرینی دانمارکیم:)
فقط یه بار درست کردم. مادربزرگ مرحومم خونه مامانم بود، اینقدر خوشش اومد.
دیگه بعدش دلم نیومده درست کنم.
شاید این بار به نیت خیرات برای مادربزرگم درست کردم:)

نان چای قزوین رو هم امتحان کن. شیرینی راحت و خوشمزه ایه:) من بیشتر اینو درست میکنم. خیلی طرفدار داره تو خونه.

این کامنتو که نوشتم برام یه سوال نگارشی پیش اومد!! کیک و شیرینی رو می پزیم یا درست می کنیم یا چی؟:) یهو حس کردم یه طوریه هی میگم درست! کردن:))))
خدابیامرزه مادربزرگتونو، روحشون قرین شادی ان‌شاءالله :)

ممنون از پیشنهادتون، برم ببینم چی هست این نان چای =))

اتفاقا منم گاهی دچار این سوال میشم. بعد میگم وقتی موقع حرف زدن استفاده می‌کنم پس اوکیه، چون دارم عامیانه می‌نویسم :))
استاد ما میام دفترچه خاطرات شما رو میخونیم و میفهمیم چقدر شکموییم
شما همون وردنه رو تکون بدی ماستارو کیسه میکنیم😁
ولی اگه میتونین رسپی رو مثل ایندفعه لینک بکنین
چون بعدا آدم یادش نمیاد چی اینجا دیده خوشش اومده فقط میخواد بیاد سرراست بره سراغ پخت
ولی باید بیاد اینحا بگرده بعد بره سرچ بکنه بعد بیاد با مراحل شما چک بکنه یه داستان طولانی میشه‎;)‎
اگه شیرینی بدون فر بلدین معرفی بکنین ماهم فیض ببریم
من فقط دوتا بلدم دیگه خسته شدن خانواده😁
مسخره می‌کنی؟ استاد خودتی :|

آره، اگه بشه احتمالا همین کارو بکنم :) البته اگه از سایت برداشته باشم میشه، نرم‌افزار باز دنگ و فنگ داره.

نه، نه بلدم نه فکر می‌کنم که چیز خوبی دربیاد. یعنی ممکنه خوردنی خوشمزه‌ای بشه، ولی اصلا فکر نمی‌کنم که بشه روش اسم شیرینی گذاشت :)
منم فر ندارم، تو توستر می‌پزم. البته تااااازگیا وارد مرحله‌ی شیرینی شدم که چند برابر حساس‌تر از کیکه و هنوز هیچی ازش بلد نیستم. فلذا نمی‌دونم تو توستر بافتش، به بافت اصلی می‌رسه واقعا یا نه.

حالا شما کدوم شیرینیا رو بدون فر می‌پزی؟
نه بابا
با این کیکای چند لایه و شیرینی های مختلف دیگه لقب استاد برازنده اس😁
البته اینکه خیلی شیرینی دوست دارم هم در دادن این لقب بی تاثیر نیست
بالاخره حداقل هفت هشتا پیرهن بیشتر پاره شده‎‎:D
منظورم از بدون فر کل خانواده فر و تستر و آون و این لاکچری بازیا بود البته😁
من یه مدل کیک یخچالی بلدم که با بیسکوییت پتی بور و شیر شبیه به فرنی شده و کاکائو درست میشه که بعد از برش عین کیک و شیرینی های مغازه ای میشه
میتونم دستورشو همینجا بذارم البته‎(:‎
یه مدل شیرینی آلمانی مناسب برای فصل سرما هم بلدم که همون بیسکوییت بالایی اینبار پودر میشه به اضافه یه مایه شکلات میره داخل یخچال و بعد از سرد شدن برش میخوره که بازهم اگه قالب خوب باشه خیلی تروتمیز و مغازه ای میشه😁
اگه انقدر خوب و مجلسی میشن که بعله، بذار همه دسته‌جمعی فیض ببریم :)
البته من معمولا اولی‌هام اصلا مجلسی درنمیان، ولی شاید اگه از طعمشون خوشم اومد، دفعه‌ی سوم چهارمی که درست کردم و کمی آبرومندانه دراومد بذارم همینجا =))
چه کردییی لامصصصب
کدومو میگی؟ هاا این دانمارکیای سوخته؟ 😂😂😂
قابل نداره 😅😅😅
مادر تو اینهمه با هنر بودى ما خبر نداشتیم؟:) 
الان من باید به تو چى بگم که ساعت2 شب گشنم شد با دیدن اینا؟:)))
آره اییییین همههههه باهنر بودم 😂😂😂
الهی، شرمنده عزیزم. صبح شد الان اونجا؟ تو مسیرت یه سر به قنادی هم بزن :دی
نگوووو 
نه من رژیمممم :'(
ای داد و بیداد! :(
سلام خانوم خامه ای‎(:‎
این دستورکیک یخچالیه
فقط من هل و وانیل و پودر نارگیل استفاده نمیکنم
+ مدل خرد شده بیسکوییتیش هم خوب نشد

کیک یخچالی
مواد لازم:
تخم مرغ یک عدد
شکر یک لیوان
شیر دولیوان
آردسفید دو قاشق غذاخوری
پودر کاکائو دو قاشق غذا خوری
بیسکویت پتی بور دو بسته
کره بیست گرم
هل و وانیل از هر کدام نصف قاشق چایخوری
پودر نارگیل برای روی کیک به میزان لازم
روش تهیه :
ابتدا یک عدد تخم مرغ را با یک لیوان شکر و هل وانیل مخلوط کرده کنار بگذارید، سپس یک لیوان شیر را با دو قاشق غذا خوری آرد سفید مخلوط کرده و خوب به هم بزنید تا کاملا آردها در شیر حل شوند و یک لیوان دیگر را با دو قاشق غذا خوری پودر کاکائو مخلوط کرده تا در زمان لازم از آن استفاده کنید.
مخلوط شیر و آردها را روی گاز گذاشته و از ابتدا خوب به هم بزنید تا ته نگیرد و از آن مایع تقریبا سفت و یکدستی درست شود ،پس از اینکه مایع شیر و آردتان آماده شد مخلوط تخم مرغ وشکر زده شده را به آنها اضافه کنید و همچنان به هم بزنید تا بوی خامی تخم مرغ از بین برود و سپس به آن کره و یک لیوان شیر کاکائو را اضافه کنید.در اینجا مایع بین بیسکویت کیک شما آماده است.
حال در ظرف مورد نظرتان که می تواند انواع پیرکسهای مستطیلی شکل یا هر ظرف صاف دیگری باشد یک لایه بیسکویت چیده وسپس یک لایه از کرم کاکائویی روی آن بریزید و دوباره یک لایه بیسکویت وبعد مایع کاکائویی و به همین ترتیب تا 4 یا 5 لایه ادامه دهید ودر آخر روی آن را با پودر نارگیل کاملا بپوشانید تا سفید شود که البته روی پودر نارگیل را هم می توانید با ترافل های رنگی یا اسمارتیزهای ریز تزیین کنید ویا همینطور سفید بگذارید .این مواد آماده شده را به مدت 7 تا 8 ساعت در یخچال گذاشته وسپس با چای گرم میل کنید.
در صورت دوست نداشتن پودر نارگیل می توانید آن را ساده میل کنید.
بعضی وقتها می توانید کیک یخچالیتان را به همین طریق با بیسکویتهای خورد شده درست کنید.

*بعدا دستور اون مدل دیگه که گفتم رو هم میذارم☺

اووووو چه یادت مونده! من یادم رفته بود. اولش نفهمیدم چرا این دستورو گذاشتی. کامنتای قبلی رو خوندم یادم اومد خودم خواستم 😂😂😂
دستت درد نکنه، ان‌شاءالله یه روز درست کنم، بخورم، جای همه‌تونم خالی بگم 😆😊😁
اصلا آرزوی ما خورده شدن اونهمه کیک و شیرینی خوشمزه توسط شماست😁
من قرار باشه کاری رو انجام بدم مثل یه حباب تو ذهنم میمونه تا انجام نشه نمیترکه
اینم مدتهاست مونده فعلا نصفش ترکید😁
فقط اینم بگم من کف ظرف رو با دولایه بیسکوییت میپوشونم چون مایع داغه و تقریبا بیسکوییتهارو له میکنه، دولایه باشه بهتره
بعد اینکه بیشتر از ساعتی که گفته شده میذارم تو یخچال بمونه ده دوازده ساعت یا یه روز کامل
یه انگشت میزنم روی کیک اگه نرم باشه انقدر میذارم تا سفت بشه
چون موقع برش تقریبا میپاشه از هم
هرچی بمونه برش خورده اش قشنگتر میشه
خلاصه ته هنر من این بود😀

ما هم بالاخره یک روز آرزوی شما را برمی‌آوریم  😆😆😆

حباب دوقلو بوده لابد :)

دست شما درد نکنه که فوتش هم کردین =)
سلام😊
http://bayanbox.ir/info/3369774713704397007/Almani

اینم دومی
دست شما درد نکنه.
پس بالاخره حبابتو ترکوندی :)))
آره خداروشکر کامل ترکید😁
من برای اینم پوست پرتقال و نارگیل نمیزنم از طعمش خوشم نمیاد
فوقش از همون گردو پودر میکنم
 یکی دو بار هم با کره درست کردم که بنسبت چیزی که میخواستم گرونتر شد
یه بار روغن مایع زدم همون طعم کره رو داد
خلاصه شما خودت حرفه ای تری میدونی چه بهتره😊
راستی فکر کنم قبلا هم گفتم، من بیسکوییت رو پتی بور کاکائویی میزنم که پودر کمتری برای مایع شکلات بزنم و خیلی غلیظ نشه
خانواده طعم شکلات خیلی دوست ندارن بیشتر رنگش حفظ میشه
خیلی ممنون از توصیه‌هات، ترفند پتی‌بور کاکائویی خیلی خوب بود :))
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی